Kritikus – mondja a közút. Katasztrofális – nyilatkozott az autópályakezelő a kialakult helyzetről. A Dunántúl megadta magát, az autópályák bebörtönözték a közlekedőket. Se előre, se hátra. Se ki, se be.

Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság utolsó, reggeli tájékoztatása szerint országszerte gondokat okoz a rendkívüli időjárás miatt. Rendőrök, katasztrófavédők, katonák, mentők és közútkezelők dolgoznak. Ennek ellenére úgy fest, a hó nyerésre áll, a munkagépek sorra elakadnak, ahová mégis elérnek, a szél gondoskodik róla, hogy a hó pillanatok alatt visszakerüljön oda, ahová nem kéne: az útra.

Veszprém, Komárom-Esztergom és Somogy megye "pirosban úszik", de Győr-Moson-Sopron, Vas, de Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében sem rózsás a helyzet, van ahol a méteres hótorlaszok, míg máshol az áram hiánya okoz gondot. Utóbbi területeken narancssárga riasztás van érvényben.

Baj van. Riadó van.

A rendkívüli hóhelyzet miatt késő délelőtt saktótájékoztatót tartott a katasztrófavédelem. Az eseményen Pintér Sándor belügyminiszter, Bakondi György az OKF főigazgatója és Papp Károly, országos rendőrfőkapitány ismertette a részleteket. A belügyi tárcva megerősítette: több száz jármű esett a hó fogságába az M7-es, még inkább az M1-es autópályán. Elmondta, erőfeszítéseik tovább tartanak, mint gondolták, igyekeznek minál előbb felszámolni a problémát.

Pintér Sándor riadót rendelt el a rendőrség egységei és a katasztrófavédelem állománya körében. A szél többfelé viharos, és helyenként három méteres hótorlaszokkal kell megküzdeni. Már lánctalpasokat is bevetettek, de még a terrorelhárítás egységeit is.

Az Országos Katasztrófavédemi Főigazgatóság vezetője elmondta, embereik folyamatosan dolgoznak a rendőrökkel, a katonákkal és a közút embereivel karöltve. Jelenleg összesen 57 település van elzárva a külvilágtól és több mint száz út járhatatlan. Továbbá öt vasútvonalon komoly gondokat okoz a hó, és le kellett zárni egy határátkelőt is, mindemellett 160 olyan településről tudnak, ahol nincs áram. utóbbi probléma elsősorban a Zala és a Szabolcs megyeieket érinti.

Bakondi György elmondta, az M1-esen és az M7-esen összesen 227 melegedőhelyet alakítottak ki és a kiküldött 20 melegedőbusz is célt ért. Beszámolt arról is, nyugati szomszédunk hómarókkal igyekszik segíteni hazánknak, az osztrák gépek Hegyeshalomnál lépik át a határt. Az érintetteknek addig is igyekeznek ételt, meleg italt és benzint vinni. Az OKF vezetője azt kéri, akinek elakadt a járműve, ne szálljon ki,mert az erős, viharos szél miatt ez veszélyes lehet.

Az OKF - ígérete szerint - óránként tájékoztatást ad a helyzetről. A szolgáltatókkal egyeztetve sms-eket küldtek/küldenek, ebben röviden leírják, mit tegyünk és ne tegyünk ha elakadnánk a hóban.

Menekülttábor a benzinkúton...

És valóban, az M1-es autópálya valóságos börtönné vált, rengetegen vesztegelnek hosszú órák óta a sztrádán. Fekete Dávid, énekes a Hír24-nek elmondta, ő barátaival csaknem 20 órája esett a hó fogságába Bábolnánál. Hókotrót egy darabot sem láttak ez alatt, és szinte biztos benne, ma is a kocsiban kénytelenek éjszakázni. Mint mondja, félelmetes, ami történik, mindenhol autók, kamionok állnak, idősek, családok, gyerekek, bármiféle segítség nélkül. Az énekes szerint olyan pletykák is szárnyra kaptak, miszerint egy nő az éjszaka megszült az egyik járműben. Beszélt arról is, hogy az autópályán ragadtak között vannak cukorbetegek, ők azért aggódnak, mert félő, nem jutnak hozzá az inzulinjukhoz.

Fekete Dávid társaságával több kilométert gyalogolt egy benzinkútig, mint mondta, a töltőállomás gyakorlatilag menekülttáborrá vált, aki tehette és volt ereje odáig elmenni, ott próbálja átvészelni a következő órákat. Enni és innivalót is itt tudnak csak venni az emberek, a közelben nincs semmi. Ezt sem tehetik meg sokáig, a készletek vészesen fogynak. Fekete Dávid elmondta, ők még a szerencsésebbek közé tartoznak, hiszen 3-4 kilométerre voltak a benzinkúttól, vannak, akiknek ennél jóval nagyobb távolságott kell/kéne megtennie, hogy élelemhez jussanak.

 


Fotó: Vajda János

Egymást mentik a sofőrök

Munkatársunkat, Jámbor Esztert is az M1-es ejtette foglyul, több mint 20 órája. Mint mondta, hajnalban úgy tűnt, ott az a bizonyos fény az alagút végén, a tűzoltók ugyanis átvágták a szalagkorlátot, így a járművek vissza tudtak fordulni. Vissza tudtak, de az öröm nem tartott sokáig. Néhány kilométerrel odébb, Tatabányánál ismét feltorlódtak a kocsik, kamionok, közülük többen el is akadtak. Az út menti gyorséttermek megteltek. Jámbor Eszter szerint az a legrosszabb, hogy nem tudják, mire számíthatnak, semmiféle tájékoztatást nem kapnak erről. Az autósok egymást "mentik", bikázzák be és húzzák ki innen-onnan, telefonszámot cserélnek, hogy tudassák, ha éppen sikerült bármerre egérutat nyerniük.

Hókotrót ő sem látott túl sokat, mindössze három darabot az elmúlt 17 órában, persze egyiket sem „bevetés közben”. Mint mondta, láthatóan gondot okoz, hogy járművek teljesen ellepték a leállósávot, a tűzoltók nem győzik arrébb terelni őket, mondván, a mentésben résztvevők így nem tudnak haladni gépeikkel. Munkatársunk szerint a sofőrök – bár eleget tesznek a kérésnek – néhány perc múlva visszaállnak kiszemelt helyükre.

Eltakarítanák, de nem jutnak oda...

Kerestük a Állami Autópálya Kezelő Zr.t-t, hogy megtudjuk, mégis, mi a helyzet a sztrádákon, hány munkagépet vetettek be, és miért nem látja azokat senki bevetés közben, aki a pályán ragadt. Béni Gyöngyi, szóvivő a Hír24-nek azt mondta, katasztrófahelyzet alakult ki. Már csütörtökön szolgálatba állították minden emberület és gépüket, ám azok sorra elakadnak, amelyik nem, az nem tud haladni az úton álló, a már említett leállósávokban vesztegelő járművektől. Mint mondta, ez okozza a fő problémát.

Az ÁAK a kritikus időjárási és forgalmi helyzet miatt visszamenőleg, csütörtökön 14 órától díjmentessé tette a hazai díjköteles autópálya-szakaszokat. Azoknak, akik az autópályán rekedtek, és közben lejárt az úthasználati jogosultságuk, azaz az e-matricájuk, nem kell büntetést fizetniük.

A gép letakarítja, a szél visszafújja

Pécsi Norbert, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivője közölte: A Dunántúlon a legkritikusabb a helyzet, így azt kérik, arrafelé senki se induljon útnak. Mint mondta, ezen a területen hóátfúvások nehezítik a munkát, méghozzá egybefüggő, nagy területen. Vagyis, amint takarítják a havat, a szél pillanatok múlva visszafújja azt az útra. A fő- és mellékutakat jelenleg 700 munkagéppel járják, sőt, egy hómarót elindítottak Pannonhalmáról az M1-es felé, hogy segítsenek az autópályakezelőnek.

 

Forrás : Hír24

http://www.hir24.hu/baleset-bunugy/2013/03/15/tomegek-a-ho-fogsagaban/#aktualisdoboz

Keresés