Sokan nem bírják az elszaladt svájcifrankos törlesztőrészleteket a 2005 és 2008 között vásárolt autók után.

Edit a Facebookon hirdette meg a kétségbeesését. „„Kedves Ismerőseim! Ajándékba adom 4 éves Renault Clio 1.2-es Grandtour turbo motoros autómat. 60000 km-t futott, csak én vezettem, megkímélt állapotban van, nem törött. Devizahiteles még 6 évig, havi kb. 49-51 ezer Ft között mozog a törlesztőrészlete, amit én már nem tudok vállalni.” – írta.

Edit története egyszerű, de nyomasztó. Élete első hitelét akkor vette fel, amikor megcsúszott a jégen és összetörte előző, teljesen saját autóját. Megjavították ugyan, de onnantól kezdve sosem bízott benne, nem szívesen szállította benne két kicsi gyermekét. A szervizben ajánlották neki: vegyen egy újat, beszámítják a régit és havi 20 ezer forintos törlesztőrészlettel megúszhatja, ha egy tízéves svájci frank hitelt vesz fel.

Ma már talán mindenki tudja, hogy nagyon nem érdemes devizahitelbe belemenni, különösen nem gyorsan leértékelődő ingóságok esetében. „Gyakorlatilag abban a pillanatban kevesebbet ér egy nullaszázalékos előleges hitel értékénél az autó, hogy kigördül a szalon kapuján” – magyarázza lapunknak Németh Teréz Katalin, a Bankometer szakújságírója. Hisz ha csak 100 kilométer kerül is az új kocsiba, már gyakorlatilag 30 százalékkal kevesebbért lehet eladni, mint amennyiért vette az ember.

„Most már én is tudom, hogy hülye voltam” – mondja Edit, aki nem emlékszik arra, hogy bárki is figyelmeztette volna a döntése kockázataira. Kapott egy 3,3 milliós új autót, cserébe átadta előző, 1,2 milliót érő autóját, s azóta befizetett egy kisebb vagyont. S tartozása mégis annyi ma, mint amikor felvette a hitelét. A törlesztőrészlete is lehetetlenül magas, különösen, mivel időközben munkanélküli lett. „Most kéthetes csúszásban vagyok a részlettel, és fogalmam sincsen, hogyan fogom rá előteremteni a pénzt.”

Ezért írta meg üzenetét. Nem hiszi, hogy sikerül, de úgy érezte: valamit mégiscsak tennie kell. Az érdeklődés mindenesetre nagy: több mint ezer ember osztotta meg hirdetését, bár eddig csak két komoly vevő volt.  Nem könnyű találnia valakit. Egyrészt az autóért – a törlesztőrészletek átvállalásával – a leendő vevőnek összességében többet kell fizetnie, mint amennyiért ma kapni lehet egy hasonló korú és állapotú autót.

Edit szerint ez azért érheti meg mégis a vevőnek, mert így 50 ezer forintosával kell csak kifizetnie az autót, s addig pénzét másra tudja használni. Így érveltek anno az autókereskedők is, és Editen is azt lehet érezni, hogy maga sem hiszi el, amit mond.

Ha mégis találna egy vevőt, aki úgy érzi, ez jó konstrukció számára, akkor is rögös a továbbhaladás útja. Ahhoz, hogy át tudja venni, az illetőnek át kell esnie a hitelvizsgálaton a lízingcégnél. Editnek ki kell fizetnie az eredeti(!) hitelérték 3 százalékát az átíráshoz. Az autóhitelekre nem vonatkozik az árfolyamgát és más állami segítséget sem kapnak a devizahiteles autósok.

Edit nincsen egyedül: tömeges jelenségről van szó. A használtautó-portálok is tele vannak hitelátvállalásos hirdetésekkel, szakértők szerint több százezer ember lehet érintett. A használtautó.hu-n például döbbenetesen sok hitelátvállalással kínált autó szerepel.

Egy hatmilliót érő, automata váltós BMW 535d-t például 3 millióért kínál tulajdonosa, ha az új vevő átvállalja Cascóval együtt havi 70 ezer forintos (euró alapú) törlesztőrészletét 2017-ig. Ez azt jelenti, hogy 3 millióért beülhet a vevő, ám 2017-ig összesen – igaz, biztosítással együtt – még 4,2 millió forintot fog kiperkálni a 2005-ös autóért.

Egy 1.2-es Chevrolet Aveót már 380 ezer forintért elviheti Pécsről, aki átvállalja az 1.9 millióra meghirdetett autó törlesztését. Eközben egy hasonló autót már 1.2 millió forintért is kapni lehet például az AAA Autónál.

Akár fizetnének is, hogy megvedd

Az autókereskedő-portál közleménye szerint 2010 végén még csak néhány százan próbáltak így szabadulni a devizahitelüktől, ám 2011 őszén már 1700 hitelátvállalásos autó volt a kínálatukban.  „Rengeteg hirdetésben találkozhatunk a "sürgősen eladó" kifejezéssel, és egyre gyakoribb az is, hogy - mivel az autó értéke már nem fedezi a még törlesztésre váró összeget - az eladó plusz féléves, sőt, egyéves törlesztőrészletet is bevállal, vagy azonnal készpénzben kifizet több százezer forintot a vevőnek” – írták a vezess.hu-n megjelent közleményben.

A tömeges jelenség hátterében az állhat, hogy 2005 és 2008 között, amikor 130-150 forint körül volt a svájci frank, gyakorlatilag dobálták az emberek után a hiteles autókat. Sok cég még akár nulla százalékos előleggel is odaadta az autókat azoknak a vevőknek, akiket a bank hitelképesnek minősített. A kereskedők pedig a bankoktól kapott jutalékért még azokat is rábeszélték a hitelfelvételre, akiknek lett volna elég pénze a készpénzes vásárláshoz is.

A Datahouse adatai szerint...

„Ez pszichológiai kérdés volt” – fogalmaz Péter, aki devizahiteles Suzukiját próbálja elajándékozni – „sok ember juthatott akkor autóhoz devizahitellel, aki egyébként nem is álmodhatott volna róla.”

Ma már azt gondolják: bár ne mertek volna ekkorát álmodni.

 

Forrás : Hír24

Keresés