A minisztérium szerint kedvező hatása lehet a műszernek


"Olyan 40 százalékkal emelkedett meg a radaros traffipax-előrejelzők vásárlása" - számolt be cége elmúlt néhány hetes tapasztalatáról Szabó Norbert, a Powertuning Kft. munkatársa. A szegedi vállalkozás évek óta forgalmaz ilyen készülékeket, de korábban a bizonytalan jogi helyzet miatt az autósok "nem mertek vásárolni" Szabó szerint, most viszont a kormánynak köszönhetően beindult az üzlet.

Sokakat meghökkentő húzással ugyanis a kabinet szeptember elejétől legalizálta a traffipaxozó rendőrök kijátszására is használható készülékeket. Egyesek szerint ezek a radarok a gyors autókkal száguldozó gazdagok játékszerei lesznek, de Szabó szerint ez nem így van.


"Valóban volt rá példa, hogy már azelőtt beszereltük vadonatúj autókba, mielőtt hazavitte volna a tulajdonosa, de már 9900 forinttól árulunk ilyen berendezéseket. Márpedig ezeket bármelyik autós meg tudja venni, sokan hosszú távú befektetésként tekintenek rá, hiszen olcsóbb, mint a gyorshajtásért kiszabható közigazgatási bírság 30 ezres minimuma" - fogalmazott a kereskedő.

ORFK: nem segíti a szabályok betartását

Persze nem az a lényeges kérdés, hogy kik veszik, hanem az, hogy mire használják. Magyarán: milyen hatással lesz az utakon közlekedő járművek sebességére a radarok terjedése? "Ha egyszer a közlekedésbiztonság érdekében változtatják meg a KRESZ-t, akkor nem értem ennek a döntésnek a logikáját" - mondta a Vezess.hu-nak Mészáros Ferenc, a Magyar Autóklub szakértője, aki hangsúlyozta, hogy ez a magánvéleménye.

Hiába a diplomatikus fogalmazás, a rendőrök nem örülnek

A KRESZ-módosítások előkészítésében évtizedek óta résztvevő, de ezúttal kívülállóként nyilatkozó Mészáros szerint a gyorsan közlekedők innentől kezdve csak akkor lassítanak majd, ha traffipaxot jelez nekik az autójukba szerelt műszer, nem pedig akkor, ha a közlekedési táblák ezt előírják. Ha pedig elhagyják a sebességmérést, újra száguldanak majd, tehát nem a jogkövető magatartást erősíti szerinte a legalizálás.


 

A saját munkáját érintő kormányzati jogalkotással kapcsolatban rendszerint kimondottan óvatosan nyilatkozó rendőrség is finom kritikát fogalmazott meg érdeklődésünkre a KRESZ-módosítással kapcsolatban. "Az előre jelző radarok használata nem feltétlenül a jogszabályok betartására irányul" - így az ORFK.

Másként látja ezt a kereskedő, aki szerint termékeikkel nem azokat akarják segíteni, akik 180-nal száguldanak, hanem azokat, akik jellemzően betartják a szabályokat, csak mondjuk városban véletlenül túlszaladnak a megengedett sebességen. Szabó úgy fogalmazott, hogy itt nincs 100 százalékos védelem, de ha valaki nem száguldozik, akkor a 10 ezres készülék is megvédi.


Kormány: nem akarunk büntetni

Meglepő engedékenységét a módosításban illetékes Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) azzal indokolta, hogy a nemzetközi gyakorlat nem egységes a radardetektorok engedélyezésében. 


Sőt, az NFM szerint nemhogy gyorsulnának a radart megvásárló autósok, hanem óvatosabban közlekednek majd. "A módosítás előkészítését szolgáló szakmai vita eredménye szerint ezek az eszközök nem befolyásolják olyan mértékben az ellenőrzések hatékonyságát, hogy az szükségessé tenné tilalmukat. Ugyanakkor használatuk kedvező hatása lehet, hogy az előrejelzés alapján az autós óvatosabban, körültekintőbben vezet" - állítja a minisztérium.

Csökkent a lézerblokkolók száma?

A traffikat jelző radarok engedélyezésével párhuzamosan megtiltotta a kormány az azok működését "befolyásoló" lézerblokkolók használatát. A kereskedő szerint náluk csökkent is a kereslet, azt viszont nem tudni, hogy a tiltás szeptemberi elrendelésekor leszerelték-e a kocsijukról a blokkolókat azok, akik korábban használták ezeket.

Erre vonatkozó kérdésünkre a rendőrség nem tudott válaszolni, olyan akciót pedig nem terveztek, és a jövőben sem terveznek, ami kimondottan a lézerblokkolók ellenőrzésére irányulna.

 

Forrás : www.vezess.hu

Szerző : Lencsés Csaba

Keresés