WRC 2012: szezonnyitány Monacóban

2012 az előjáték éve...

Milyen lehet minden idők legsikeresebb versenyzőjeként, zsinórban szerzett nyolc vb-címmel a zsebedben nekivágni az aktuális évadnak? És milyen lehet a többieknek? Loeb kontra mindenki - Monacóban rajtol a 2012-es raliszezon.

Loeb idén a kilencedik vb-címére hajt

Loeb idén a kilencedik vb-címére hajt

      Nem is olyan rég, alig több mint két hónapja ért véget a tavalyi WRC-szezon, és nem történt meglepetés, egyhuzamban nyolcadszor is Sebastien Loeb  lett a ralivilágbajnok. Az extornász ezzel - az F1-ben hétszeres elsőségig jutó Michael Schumachert lenyomva - minden idők legsikeresebb autóversenyzője lett az összes Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szervezte sorozatot figyelembe véve, és nyilván a saját szakágában is csak tovább homályosította a hajdani legendák emlékét. Ari Vatanen, Walter Röhrl, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Carlos Sainz, Colin McRae, Marcus Grönholm... Csak néhányan a legjobbak közül, és egyik sem koronáztatott meg négynél többször. Futamgyőzelmileg is durva a különbség: Loeb 67-nél tart, második helyen Grönholm szerénykedik a maga 30-ával.

A 9 egyéni mellé már 7 konstruktőri trófeát is begyűjtött a Citroën

A 9 egyéni mellé már 7 konstruktőri trófeát is begyűjtött a Citroën

      És Loeb nem vonult vissza, maradt mindenkori kenyéradójánál, a Citroënnél, s kilencedik trófeájára pályázik. 37 éves, gyorsasága és motivációja mit sem kopott, így vetélytársai feladata több mint szép, ha le akarják pipálni. Mekkora szám lenne, ha valakinek sikerülne! Amennyiben Loeb egyszer szögre akasztja a bukót, új korszak kezdődik, egy olyan mezőnyben avatnak győztest, ami sokat gyengül a mester kiválásával. De ez a jövő, nézzük, kik (és mivel) próbálják meg idén a "lehetetlent".

      Loeb elsődleges kihívója a Fordnál élharcossá kinevezett Jari-Matti Latvala. Sebessége félelmetes, egyre kevesebbet hibázik, s végre élvezheti, hogy rá összpontosul egy teljes, gyári támogatású csapat figyelme. Hogy agyonnyomja-e a teher, ki fog derülni. Éveken át Mikko Hirvonennek megvolt a sansza, de sosem jött ki neki a lépés. Kisebb meglepetésre át is igazolt a Citroënhez vízhordónak, tuti rengeteg pontot termel, ami létfontosságú a konstruktőri elsőséghez. Fura lesz őt Ford helyett Citroënben látni. Még furább lesz Petter Solberg Ford  volánját tekergetve - Mr. Hollywood az utolsó, aki a Loeb-érát megelőzően világbajnok lehetett. 2003-at írtunk akkor... Latvala mögött Solbergnek az lesz a dolga, ami Loeb árnyékában Hirvonennek: sok-sok pontot gyűjtögetni a csapatnak, s a lehető legtöbbet elvenni a riválistól.

A Latvalát favorizáló Ford Hirvonen helyére Solberget szerződtette vízhordónak A Latvalát favorizáló Ford Hirvonen helyére Solberget szerződtette vízhordónak

A Latvalát favorizáló Ford Hirvonen helyére Solberget szerződtette vízhordónak

Sordo gyors, a Mini gyors, ha lesz pénz, az eredmények is jönni fognak

Sordo gyors, a Mini gyors, ha lesz pénz, az eredmények is jönni fognak

      Aki mindnyájuk levesébe köphet, s bele is fog, efelől ne legyen kétségünk, az Dani Sordo a Minivel. Az a Sordo, aki Loeb mellett tanult a Citroënnél, s azzal a Minivel, amely idén először fut teljes programot. Viszont nem az eredeti Sordo, Meeke felállásban, mivel Meeke versenyeztetésére nem jutott pénz, hanem egyedül Sordo vehet részt mind a 13 futamon, és a másik gyári kocsit mindig kiadják valakinek - valószínűleg annak, aki a legtöbbet fizet érte... Anyagi okokból sokáig az sem volt biztos, hogy a Mini egyáltalán rajthoz tud-e állni azután, hogy 2011-ben már megmutatta egy-egy versenyen, mire is képes. Nagyon is sokra. És Sordo is ügyes. Drukkolunk.

Ogier-nek főleg aszfalton kell javulnia, ha meg akarja verni Loeböt. Idén nem fogja, mert

Ogier-nek főleg aszfalton kell javulnia, ha meg akarja verni Loeböt. Idén nem fogja, mert "csak" S2000-es Skodával edz a VW WRC tesztelése mellett. A Bajnokok Tornáján is bebizonyította, hogy korunk egyik legjobb autóversenyzője, ráadásul becsvágya is győzelemre predesztinálja

      A "két és fél" gyári csapat mellett persze egy rakás privát induló is lesz - győzelmi sansz nélkül. Egyikük-másikuk tán megcsíp egy dobogót, de ennyi. Aki leginkább veszélyeztette Loeb egyeduralmát, idén S2000-es Skoda Fabiával hangol a jövőévi szezonra, mikor már Volkswagen Polo R WRC-vel törhet a trónra. Őt úgy hívják: Sebastien Ogier. Ha Loeb ebben az évben is nyer, kilencnél tuti nem áll meg, mert már csak egy hiányzik majd a tízhez, nos akkor 2013-ban következhet az igazi bunyó Loeb és Ogier (plusz tán Latvala és Sordo), négy pilóta és négy autógyár (Citroën/Ford/Mini/Volkswagen) között. Voltaképp úgy érdemes e soros évadot figyelni, mint előjáték a majdani Loeb-Ogier háborúhoz.

A Bajnokok Tornáján nyertes Ogier ugye Loeb csapattársa volt a Citroënnél, de nem bírta elviselni a másodhegedűs szerepét, a Volkswagen terve pedig nem más, mint a temérdek pénzből azonnali győztes csomag összerakása. Lásd Dakar 2008-2010. Sanyibá, azaz a raliban és terepraliban is diadalmaskodó Carlos Sainz személye is garancia a sikerre.

     Címszavakban a többiekről: Räikkönennek ennyi volt a ralizás, visszatért az F1-be; Al-Attiyah bánhatja, hogy a címvédés reményében elment csalódni és kiesni a Dakarra, őt a Montén nem, csak később láthatjuk DS3 WRC-ben; Citroënnel próbálkozik még többek között az ifjonc Neuville, aki a fordos Tänakkal együtt hatalmas tehetségnek lett kikiáltva, s a jövőben akár Ogier ellenfele is lehet; a korábbi Monte-győztes Delecour is WRC-vel, Fiestával indul; Petter fivére, Henning Solberg és a szintén nem lassú Östberg rajtja (Forddal) bizonytalan - anyagilag.

Úgy volt, hogy a Mini idén teljes értékű gyári csapatként indul két toppilótával, de Kris Meeke áldozatául esett a büdzsé jelentős megnyirbálásának

Úgy volt, hogy a Mini idén teljes értékű gyári csapatként indul két toppilótával, de Kris Meeke áldozatául esett a büdzsé jelentős megnyirbálásának

     Az autók a "régiek", csak festésük-matricázásuk változik szponzorilag: Citroën DS3 WRC, Ford Fiesta RS WRC és Mini John Cooper Works WRC. Motorjuk közvetlen benzinbefecskendezéses, 1,6 literes turbó, 300 lóerővel, összkerékhajtásúak mechanikus differenciálzárral, váltójuk szekvenciális, kézi kapcsolású.

      A híres Monte utoljára 2008-ban volt vb-futam, három szezonon át az IRC-sek, S2000-es gépek csúszkáltak a Col de Turinin meg a többi fantasztikus, aszfaltos-vizes-havas-jeges szerpentinen. Ez a 80. verseny Monte-Carlóban, legtöbbször Loeb nyert itt, öt alkalommal. Újdonság, illetve régi-új lebonyolítás, hogy nem csak péntektől, hanem már szerdától vasárnapig zajlik a meccs, a ralinak két bázisa is lesz: Valence és Monaco. Az össztáv 1780 km, ebből a szelektív - 18 szakaszra bontva - 433 km. A vasárnapi utolsó gyors ismét bónuszpontos, élő tévéadásos Power Stage lesz.

A Polo R WRC csupán jövőre debütál, akkor viszont nyerni akar vele a Volkswagen

A Polo R WRC csupán jövőre debütál, akkor viszont nyerni akar vele a Volkswagen

     A Montén különösen igaz a mindenhol elpufogtatható közhely, hogy nagyon sok minden múlik a gumiválasztáson. Háromféle slick, egy téli és egy szöges abroncs közül tippelhetik majd meg a versenyzők, melyikkel lehetnek a leggyorsabbak a folyamatosan változó időjárási és útviszonyok közepette. Szabálymódosításokról majd "menet közben" számolunk be - izgalmasnak, érdekesnek ígérkezik a 2012-es WRC-szezon még akkor is, ha Ogier egy évig Loeb füle helyett a kefét rágja.

 

Forrás : www. autonavigátor.hu

Szerző : Kántor István

Keresés